Politički Islam, knjiga Tarika Kulenovića


Naš dragi slobodno možemo reći Ljutočanin, Tarik Kulenović doktor političkih nauka iz Zagreba, objavio je knjigu Politički Islam u kojem daje temeljit prikaz nastanka islama te potom razvoja političkih strujanja, pokreta, nastupa i realiziranja muslimanskih i islamskih ideoloških projekata u kojima se islam sagledava.

Rođeni zagrebčanin, Tarik Kulenović sin je rahmetli prof. Muradifa Kulenovća, uglednog hrvatskog psihologa, rodjenog na Kliševiću u Lujtočkoj Dolini. Tarik Kulenović stalni je posjetilac i komentator kako Facebook grupe, tako i ove stranice.

Recenziju i predgovor za knjigu napisao je akademik Enes Karić, koju u skraćenoj verziji dajemo u ovom postu:

NIJE UOBIČAJENO U prvom pasažu izreći ono što je, svakako, trebao biti zaključak ove recenzije, ali, ipak, odstupit ćemo od uzusa i odmah ustvrditi da je djelo Politički islam Tarika Kulenovića do sada najbolja knjiga o toj temi kojase pojavila iz pera jednog muslimanskog Evropljanina ili evropskog muslimana s područja zapadnog Balkana. Smatramo da je izvanredan jezik i vlastitim darom i erudicijom izgrađeni pojmovni instrumentarij ovog djela Tarika Kulenovića na najprisutnija i najefikasnija prva činjenica kojom je autor uspio pratiti, opisati, analizirati, sintetizirati, suočiti, kontrastirati i, napokon, ocijeniti jednu kompliciranu pojavu savremenog doba u životu muslimanskih društava, ali i u životu Zapada, (na)zvanu ‐ islamizmom. Kulenovićeva knjiga u svojoj primarnoj strukturi ima dvije glavne dimenzije:
a) povijesnu i
b) savremenu,
to jest
a) dijahronijsku i
b) sinhronijsku.
Djelo Politički islam daje sažet, ali posve temeljit i svrhovit prikaz nastanka, te potom razvoja političkih strujanja, pokreta, ideja, nazora, shvaćanja, nastupa i realiziranja muslimanskih i islamskih, eminentno političkih, a to u bitnome znači: ideoloških projekata u kojima se islam sagledava, crpi, tumači, elaborira, kontekstualizira… kao jedan snažni simbolički, vjerski i društveni resurs, te se, potom, kao pokret nastoji realizirati kao jasno definirana politička svrha, kao politička ideja ili skup političkih ideja, kao politička platforma i ideologija u širokim vremenskim i geografskim prostranstvima muslimanske savremenosti i modernosti. Sistematično i intelektualno odmjereno Tarik Kulenović uočava da je politički islam (samoniklo) pripadan muslimanima XIX i XX stoljeća, ali podjednako tako začet je zahvaljujući nesvakidašnjem poticaju, uplivu i planetarnoj vladavini Zapada ne samo u muslimanskom svijetu, već i u globalnim kontekstima. Kao da Tarik Kulenović sugerira da je politički islam reaktivna (ne reakcionarna, ne nazadnjačka!) pojava, odnosno reaktivni fenomen koji je postao i (na)došao kao odgovor Zapadu od mnogih muslimanskih ličnosti i društava, te jednako tako i reakcija/odgovor od nekih muslimanskih država kojima vlada nekoji od izraza političkog islama.
Cijela se knjiga Tarika Kulenovića može razložno čitati kao povijest političkih silnica i opredjeljenja tokom XIX i XX stoljeća(te mjestimice i ranije) na relacijama:
  1. propast velikih muslimanskih halifata/carstava,
  2. uspon Zapada,
  3. uspon komunizma u Kini i Rusiji, i
  4. uspon islamističke ideologije u zemljama tradicionalnog islama.
Kad je posrijedi ovaj četvrti plan, Tarik Kulenović (s)uočava unutarnju borbu i ideološka pucanja/razlučivanja/svrstavanja u muslimanskim društvima. S jedne strane, on analitički prati islamističke pokrete, s druge, pak, strane, on podastire temeljite analize vladajućih struktura i establišmenata u muslimanskim zemljama. I jedni i drugi se zaklanjaju za islam, i zaklinju se islamom!
Kao što se u zapadnim demokratijama nikada ne može čuti da partijski lideri kažu bilo šta protiv naroda ili građana, tako ni u muslimanskim zemljama vladajući establišmenti i njihova (najčešće islamistička) opozicija nikada ništa nisu izrekli protiv islama. Tarik Kulenović naprosto sugerira, u više svojih analiza, da pojam islam, termin islam, simbol islam u muslimanskim zemljama igra ulogu kakvu igra pojam narod ili pojam građani u zapadnim demokratijama.
Na tim dionicama svoje knjige Tarik Kulenović daje vrlo korisne, pregledne analize, npr. o tome da li retrogradnom redu stvari pripada pojava političkog crpljenja vjere (ili, da kažemo jasnije, političkog iscrpljivanja vjere islama!) u dobu kad je Zapad razotkrio parlamentarne demokratske sisteme, vladavinu prava, predstavnički sistem, mirnu smjenu vladajućih partija i ličnosti, itd.
Ovdje su Kulenovićeve analize političkog islama ne samo intelektualno dragocjene, već i praktički poučne, napose njegova analitička i sintetička predviđanja šta će se, u krajnjemu, desiti s projektima političkog islama ako se (i kad se) suoči s praktičnim realiziranjima svojih proklamiranih ciljeva.
U kompariranju s drugim vjerama i religijama danas, razložno se vidi da se za islamom poseže kao za načinom pronalaženja i definiranja identiteta (kolektivnog i individualnog)’, a posebno se osjeća važnost potrage za identitetom u kontekstu globalizacije i njenih mnogolikih procesa. Autor je posebno obradio gotovo sva najvažnija pitanja specifičnog fenomena amerikanizacije i njenog odnosa prema islamskom svjetu, a posebno su zanimljive Kulenovićeve stranice o fenomenu globalizacije kao prokrijumčarene amerikanizacije…
Na kraju, svesrdno preporučujemo za objavljivanje ovu izvanrednu knjigu Tarika Kulenovića. S njenim porukama nastavit ćemo naš razgovor kad se djelo objavi i kad ga budemo promovirali. A jedan od plodotvornih razgovora s ovom knjigom može se voditi iz perspektive mnogih pritoka i rukavaca još uvijek živog tradcionalnog islama.
U Sarajevu, 15. marta 2008.
Enes Karić

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s